Thursday, September 1, 2011

Malaysia Singapura Russia dan China

Shafiq mcm terbawak utk tulis sikit isu tntg negara2 ni.. sbb shafiq ni obses dgn negara. ini adalah beberapa negara yg tiba2 muncul dlm otak aku... ini ape yg aq tahu dan nk cter kan sikit psl negara2 ni...k

MALAYSIA

malaysia ni bg aku xde la superb sgt... x meng"impressive" aku sgt la... xtwu knpe..tp aq bangga menjadi rakyat malaysia.. tetapi dgn wawasan 2020 yg diilhamkan oleh matan perdana menteri kita DR.Mahathir kelak malaysia akan menjadi sebuah negara yg maju dan disanjungi menjelang 2020... tarikh ni mmg aq tggu patriotik sikit la kan..haha Dr.Mahathir atau nama manjanya che det byk melakukan transformasi dimalaysia.. beliau disifatkan sebagai pemimpin yg unggul..bg aq genius... tgk putrajaya? tgk KLIA.. tgk twin tower... n xlama lg iskandar malaysia..semua ini ilham dan idea dr beliau. wlupun sudah sedekad meletakkan jwtn PM, tetapi pengaruh belaiu masih kuat..terutamanya dalam PROTON dan PETRONAS. politik jgn citer ah... sini x maen politik ok..haha hakikatnya beliau seakan akan masih memerintah malaysia..seriuss aku kata... ini pendapat aku lah... kalau ada ape2 dlm artikel ini yg korg x suka bole pergi mampos la... ape aq kesahh.haha  tapi tapi kalau ada yg SALAH sila tunjuk ajarku sifu!...=) hmmmm.... malaysia mmg ketagihan pemimpin yg dpt memacu negara ini seperti beliau... ha!... ini aq nk sebut psl seorg lagi pemimpin.. iaitu ANWAR IBRAHIM... [ini pemimpin bukan nk cter politik ok] mungkin sebaek2 pengganti Dr.M adaalh beliau.. mungkin ok..=) .. beliau hanaya menggunakann rakaman video yg beberapa minit sahaja utk meyakinkan china dlm hal ehwal perdangan ayam.. hasilnya, perdagangan ayam antara malaysia dan china melonjak naik... tidak perlu seperti menteri lain yg kne buat kertas kerja,lawatan, itu ini yg memakan hari. hasilnya TADAK papa pun... bg aku lahh..kn kn.. bg aku lah.. A.I ni lebih bgus dr Najib... najib yg kelulusan ekonomi industri pun xdpt buat mcm Anwar yg kelulusan pengajian bahasa ni je... anyway.. malaysia sekarang negara yg makmur aman dan sentosa... 

SINGAPURA

... singapore salah satunya ,sebab singapura adalah negara jiran dan negara yg termaju di asia tenggara. ini menjadikan singa-pura negara saingan malaysia [tanah tumpah dara ku]. tetapi singapura bukan favourite aku... singapore adalah sebuah negara yg bg aku byk menyimpan rahsia bg aku lah..dalam soal ketenteraan dan kekuatan pertahanan mereka xtidak jauh beza dgn malaysia..meskipun malaysia negara yg lebih besar .. di singapura lebuhraya bole terbelah utk membenarkan pesawat pejuang dilancarkan.. mereka kekurangan tanah kerana negara sebuah negara yg kecil..lebih kecil drpd selangor .. merka menyimpan jet pejuang, misil , diluar negara, mereka mempunyai markas ketenteraan diluar negara. dek kerana keluasan tanah yg terhad. tapi org kata kecil2 semut api besar2 kerangga pun gigit x sesakit semut api. kecil tapi berbisa. hanya singapura negara yg maju di asia tenggara. negara lain masih dikelaskan sebagai negara membangun. malaysia sendiri adalah negara membangun. singapura mencapai kemajuan sebegini atas pengaruh sesorang pemimpin yg berwibawa dan pada aku beliau adalah seorang yg genius. pemimpin itu adalah lee kuan yew. sepertimana yg korg tahu singapura negara yg kecil. so, infrastruktur smua mestilah bertingkat dan tanah pun tidak cukup.. apatah lg dgn populasi rakyat yg mencecah 5 juta.sinagupura adalah pusat kewangan terunggul dan sebuah bandaraya global yg memainkan obligasi yg vital dlm kwangan & perdagangan terunggul didunia... pelabuhan mereka adalah pelabuhan ke-5 tersibuk. korg pun blaja sejarah psl opelabuhan intepot tu bagai smua. singapura kn terletak dibahagian selat johor.. kawsan strategik utk kapal berlabuh.... negara mereka byk mengatasi malaysia dlm beberapa perkara. tetapi malaysia tidak kurang hebatnya. atleast kita guna air yg bersih air tawar mereka menggunakan air kumbahan yg telah diproses.. utk pengetahuan korg singapura membeli dan menggunakan sumber air di malaysia sebagai kegunaan harian serta domestik.. tp yg aq xpuas hati malaysia menjual gelen air ini dgn harga yg murah murah dan terlalu murah. matan perdana menteri kita yg unggul DR.Mahathir mohamad telah berusaha dlm isu air ini, tetapi menemui jln buntu.. mungkin kita ada perjanjian dulu2 dgn british..kalau x silap aku.... mana x nya sumber air kita sendiri yg kita guna ini kita byr kepada syarikat bekalan air dgn 3 kali ganda harga air yg di bayar singapura.[ mungkin lebih]. kalau x silap aku la..haha...  setakat ini tiada pemimpin yg dpt menyelesaikan isu air ini... wlupun singapura negara rasmi agama islam tetapi ada beberapa sekatan yg dilakukan terhadap agama islam. seperti tidak boleh melaungkan azan subuh dgn microfon.. hanya laungan di dlm masjid sahaja dibenarkan.

RUSSIA

  russia adalah negara favourite aku..haha sbb aq kagum dgn russia dgn sumber manusia dye dan pentadbiran dye.. korang perasaan x psl informasi atau hal ehwal semasa dye kurang mendapat liputan media.. sbb russia x mengamalkan dasar terbuka mcm amerika. russia adalah negara terbesar didunia. russia byk melahirkann generasi yg versatil bagi aku.. budak sekolah budak universiti pun boleh jd penterjemah bahasa utk menteri2 semasa world conference apa bagai smua. rusia juga adalah negara favourite aku... tp kes di chernobyl dulu amat menduka citakan.. di russia juga islam sedang berkembang dgn pesat dan pantas.. dlu aq ada baca sebuah buka mengatakan populasi umat islam di sana adalah 1/5... means dlm 5 org russia salah seorang adalah islam kebarangkalian [probability].. ni sekadar nisbah je... diharapkan satu hari nanti russia bukan lg negara komunis tetapi sebuah negara islam.. itu yg aku hrpkan.. 

CHINA

china adalah sebuah negara yg mempunyai jumlah penduduk paling rmi didunia dgn bilangan1.34 billion penduduk beb... di china 1 family x boleh lebih drpd 2 org anak.. kebiasaan org china mahukan anak lelaki.. so kalau dpt anak perempuan muka mereka akan berubah wajah.. ada sebilangan sanggup menggurkan kandungan setelah didapati jantina anak adalah perempuan dan ada yg sanggup menjual kerana wang dan bg menutup aib keluarga... hakikat hidup dichina korg gagal tiada kemaafan.. seperti nasib salah seorang athlete gimnastik yg pernah beraksi di kejohanan dunia [olimpik], dia mengalami kemalangan semasa latihan serta mendapat kecederaan yg kekal, dimana dia tidak dpt beraksi lg.. di china beliau tidak diterima lg didalam sukan ini dan kerana kecederaan dikaki beliau semakin parah beliau tidak dpt berjalan... dan beliau kini hanya sekadar mengemis dijalanan bg menampung keluarga.. kita beruntung di malaysia wlupun kita susah tetapi tidak seperti mereka di china hidup melarat.. bersyukur dgn agama kita kerana org susah di bagi zakat.. jika dahulu negara yg ditakuti dann digeruni AS ialah Russia, tetapi kini negara yg menjadi ketakutan dan persaingan AS ialah china. bak kata mereka kalau hantar sejuta org tentera mereka then mati pun dorg x kesah...haha hubungan china dgn AS pun sekarang tidak berapa bgos... semakin renggang dan hangat..haha ekonomi china mencatatkan perkembanagn yg baek.. perdangan mereka diterima oleh byk negara.. bagi aku negara mereka seperti kilang... pelbagai brgan byk dr china.. korang pun kekadang beli itu ini tgk2 made in china... tidak smua brgan made in china berkualiti rendah.. cuma mindset korg je kata "eeee made in china, xnak lahhh" .. persoalannya made in china tu x bermaksud kualiti tidak bagus. xguna xtwu. so, dun judge book by its cover.. =) 

PENUTUP

"buah cempedak diluar pagar, ambil galah tolong jolokkan, saya budak baru belajar,  kalau salah tolong tunjukkan."

No comments:

Post a Comment