Tuesday, August 9, 2011

FALSAFAH


"Jadilah manusia yg memanusiakan manusia". iaitu seperti pokok dbaling batu dbalas buah, dcampak ke laut menjadi pulau, dlempar ke langit menjadi bintang,sprti camar yg terbang menghias permandangan dunia mengisi kekosongan hati, bkn sekadar rumput djalanan , bahkan terbitnya sprti sang mentari yg membawa sjuta rahmat dan tenggelamnya menenangkan stiap jiwa yg bernafas.

 Falsafah diatas adalah falsafah hidup adalah. falsafah ini juga adalah hasil inspirasi saya daripada seorang guru ketika di MRSM yg telah byk berjasa .Manusia adalah sesuatu ciptaan tuhan yg sempurna dan mempunyai elemen positif.ini bukanlah sesuatu yg sbenar-benar falsafah hidup aku, kerana falsafah hidup aku adalah ISLAM . "jadilah manusia yang memanusiakan" adalah falsafah umum ,diterangkan dan dicontohkan melalui ayat-ayat yang berikutnya. secara tidak langsung ayat yang seterus berfungsi sebagai penerang .

"dibaling batu dibalas buah" bermaksud kita berbuat baik kepada sesama manusia meskipun kita dijahati.

"dicampak ke laut menjadi pulau" bermaksud apa-apa yg berlaku,kepada sesiapa atau dalam apa-apa perkara pun kita haruslah menjadi seseorang yg memberi manfaat kepada orang lain

"seperti camar yg terbang menghias permandangan dunia mengisi kekosongan hati" bermaksud kita menjadi sesuatu yang indah disisi dunia. seseorang yg penyejuk mata

"bukan sekadar rumput dijalanan" bermaksud bukannya menjadi seseorang yg tidak diharapkan kewujudannya bahkan kewujudannya tidak disenangi dan tidak memberi manfaat kepada masyarakat.

"terbitnya sprti sang mentari yg membawa sjuta rahmat dan tenggelamnya menenangkan stiap jiwa yg bernafas" bermaksud menjadi seseorang yang menjadi sumber inspirasi orang lain dan seseorang yg memberi sinar dan keyakinan  dalam hidup.

falsafah "jadilah manusia yg memanusiakan manusia" secara tidak langsung telah diterangkan melalui konteks atau ayat diatas. Dimana seorang manusia emiliki hubungan baik sesama manusia iaitu ibu bapa,adik beradik,rakan-rakan dan masyarakat. falsafah ini juga menghasilkan elemen yang vital bagi manusia mencapai pada suatu tahap kebahagian dalam hidup. bagi saya , setiap manusia harus memiliki falsafah yg tersendiri supaya pegangan kita tidak goyah.tetapi ingatlah bhawasanya falsafah hidup kita yg sebenar adalah ISLAM. sekian salam.

3 comments: